I. Standard WCAG 2.1
1. Co to jest dostępność cyfrowa?
2. Dlaczego dostępność cyfrowa podmiotów publicznych jest ważna?
3. Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
4. WCAG jako fundament dostępności
5. Dokumenty WCAG
6. Podział wytycznych WCAG
7. Standard WCAG 2.1 – charakterystyka
8. Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
9. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1
a) Zasady dostępności
b) 78 kryteriów sukcesu
c) Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy
d) 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1
e) Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
10. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy
a) 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu
b) Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?
• Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
• Zasada 2: Funkcjonalność
• Zasada 3: Zrozumiałość
• Zasada 4: Solidność
c) Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
II. Audyt dostępności cyfrowej – od czego zacząć?
1. Krok pierwszy: zdefiniowanie „dostępności cyfrowej”
2. Wybór metodologii
3. Próba badawcza – co przygotować?
III. Przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej
1. Poziomy dostępności
a) Poziom minimalny – Zgodność z ustawą (o dostępności cyfrowej)
b) Poziom pośredni – Zgodność z WCAG + dodatkowe wymogi ustawy
c) Poziom plus – Zgodność z WCAG + dodatkowe wymogi ustawy + inne wymagania
2. Sposoby badania
a) Narzędzia i testy automatyczne
b) Badania i testy eksperckie
c) Test z użyciem Listy Kontrolnej Gov
d) Testy z użytkownikami
e) Mieszane testy i metody badawcze
f) Proste testy – wady i zalety
3. Próba badawcza – co i jak należy zrobić?
a) Podstrony do badania – co należy wziąć pod uwagę przy wyborze?
b) Najistotniejsze podstrony i funkcje
c) Co jest a co nie jest objęte ustawą o dostępności cyfrowej – o wyjątkach dostępności słów kilka
4. Wykrywanie podstawowych błędów dostępności cyfrowej strony internetowej
a) Treści tekstowe
b) Obsługa klawiaturą
c) Alternatywa dla grafik,
d) Alternatywa dla multimediów
e) Łatwa orientacja i obsługa
f) Brak zaskakujących sytuacji
5. Narzędzia i programy audytowe
IV. Raport z audytu dostępności cyfrowej
1. W jaki sposób przygotować raport?
2. Metodologia przygotowania raportu
3. Części składowe raportu
4. Podział na część opisową i analityczną
5. Czego nie zamieszczać w raporcie?
V. Przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej i informacyjno – komunikacyjnej
1. Krok pierwszy: zdefiniowanie „dostępności architektonicznej i informacyjno – komunikacyjnej”
2. Wybór metodologii
3. Obszary do sprawdzenia
a) Parkingi, stanowiska postojowe dla samochodów
• Lokalizacja
• Nawierzchnia stanowisk postojowych
• Dostęp do stanowiska z poziomu chodnika
• Wymiary stanowisk postojowych przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Oznakowanie stanowisk postojowych
b) Wejście do budynku
• Domofon
• Wiatrołap
• Pochylnia
c) Czytelny przekaz informacji w budynku
d) System odnajdywania drogi
e) Plany tyflograficzne
f) Pętle indukcyjne
g) Symbole graficzne, piktogramy, informacje tekstowe i głosowe
h) Ścieżki dotykowe
i) Czytelna komunikacja pozioma w budynku
j) Korytarze
• Szerokość korytarzy
• Zasada zachowania jednej linii
• Umiejscowienie małej architektury
k) Wysokość ciągów komunikacyjnych
l) Projektowanie miejsc odpoczynku
m) Schody i spoczniki
n) Poręcze
o) Platformy pionowe i ukośne
p) Recepcje, sekretariaty
q) Sanitariaty i sposób ich urządzenia
r) Garderoby
s) Drzwi
t) Systemy oczyszczania obuwia
u) Okna
v) Oświetlenie
• Rodzaje oświetlenia
• Sposób doświetlenia
• Powierzchnie błyszczące a oświetlenie
VI. Raport z audytu dostępności architektonicznej i informacyjno – komunikacyjnej
1. W jaki sposób przygotować raport?
2. Metodologia przygotowania raportu
3. Części składowe raportu
4. Czego nie zamieszczać w raporcie?
Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem.
Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.
W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.
Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail szkolenia@szkoleniaimpuls.pl.