ikona tel 731 856 330 lub 534 520 202
ikona tel biuro@szkoleniaimpuls.pl
ikona tel Poniedziałek - Piątek 8:00 - 16:00

Audytor dostępności cyfrowej i architektonicznej


Termin: 13 lutego 2025
09:00-14:30
Szkolenie Online

Cel:
Zdobycie wiedzy w jaki sposób przeprowadzić audyt dostępności cyfrowej i architektonicznej; Zapoznanie się ze standardem WCAG w wersji 2.1.

Adresaci:
• Wszystkie osoby zainteresowane powyższą tematyką; • Koordynatorzy ds. dostępności; • Audytorzy ds. dostępności

Prowadzący:
członek grupy roboczej ds. sztucznej inteligencji przy Ministerstwie Cyfryzacji (GRAI). wdrożeniowiec systemów klasy EZD, członek ISSA POLSKA (grupa robocza ds. AI). Audytor wiodący i wewnętrzny. Wdraża systemy ochrony danych os., zajmuje się audytem ryzyka związanego z przeważaniem danych os., opracowuje dokumentację z zakresu ochrony danych os., obiegu dokumentów w podmiocie oraz informacji publicznej., Ponadto wdraża platformę EPUAP2 wraz z jej konfiguracją, nadzoruje projekty archiwizacyjne oraz digitalizacyjne. Zajmuje się prowadzeniem szkoleń z zakresu ochrony danych os. (RODO), archiwistyki, platformy EPUAP2, systemów klasy EZD (ELOprofessional), Biuletynu Informacji Publicznej, prawa administracyjnego i dostępu do informacji publicznej.

Program szkolenia

I. Standard WCAG 2.1
1. Co to jest dostępność cyfrowa?
2. Dlaczego dostępność cyfrowa podmiotów publicznych jest ważna?
3. Kto ustala standardy dostępności cyfrowej?
4. WCAG jako fundament dostępności
5. Dokumenty WCAG
6. Podział wytycznych WCAG
7. Standard WCAG 2.1 – charakterystyka
8. Od kiedy dostępność jest obowiązkowa?
9. Wymagania techniczne i organizacyjne dostępności cyfrowej stron internetowych według WCAG 2.1
a) Zasady dostępności
b) 78 kryteriów sukcesu
c) Poziomy kryteriów sukcesu – minimalny, zalecany, komfortowy
d) 17 nowych kryteriów sukcesu według WCAG 2.1
e) Kompatybilność wsteczna WCAG 2.1.
10. Ustawa z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych a standard WCAG 2.1 – Wymagania dostępności cyfrowej według załącznika do ustawy
a) 4 zasady, 13 wytycznych, 49 kryteriów sukcesu
b) Postrzegalność, funkcjonalność, zrozumiałość i kompatybilność – co oznaczają dla podmiotu?
• Zasada 1: Postrzegalność – jak ją zrealizować?
• Zasada 2: Funkcjonalność
• Zasada 3: Zrozumiałość
• Zasada 4: Solidność
c) Kryteria sukcesu na poziomie minimalnym (A) i zalecanym (AA) – jak należy wdrożyć i w jakim zakresie?
II. Audyt dostępności cyfrowej – od czego zacząć?
1. Krok pierwszy: zdefiniowanie „dostępności cyfrowej”
2. Wybór metodologii
3. Próba badawcza – co przygotować?
III. Przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej
1. Poziomy dostępności
a) Poziom minimalny – Zgodność z ustawą (o dostępności cyfrowej)
b) Poziom pośredni – Zgodność z WCAG + dodatkowe wymogi ustawy
c) Poziom plus – Zgodność z WCAG + dodatkowe wymogi ustawy + inne wymagania
2. Sposoby badania
a) Narzędzia i testy automatyczne
b) Badania i testy eksperckie
c) Test z użyciem Listy Kontrolnej Gov
d) Testy z użytkownikami
e) Mieszane testy i metody badawcze
f) Proste testy – wady i zalety
3. Próba badawcza – co i jak należy zrobić?
a) Podstrony do badania – co należy wziąć pod uwagę przy wyborze?
b) Najistotniejsze podstrony i funkcje
c) Co jest a co nie jest objęte ustawą o dostępności cyfrowej – o wyjątkach dostępności słów kilka
4. Wykrywanie podstawowych błędów dostępności cyfrowej strony internetowej
a) Treści tekstowe
b) Obsługa klawiaturą
c) Alternatywa dla grafik,
d) Alternatywa dla multimediów
e) Łatwa orientacja i obsługa
f) Brak zaskakujących sytuacji
5. Narzędzia i programy audytowe
IV. Raport z audytu dostępności cyfrowej
1. W jaki sposób przygotować raport?
2. Metodologia przygotowania raportu
3. Części składowe raportu
4. Podział na część opisową i analityczną
5. Czego nie zamieszczać w raporcie?
V. Przeprowadzenie audytu dostępności architektonicznej i informacyjno – komunikacyjnej
1. Krok pierwszy: zdefiniowanie „dostępności architektonicznej i informacyjno – komunikacyjnej”
2. Wybór metodologii
3. Obszary do sprawdzenia
a) Parkingi, stanowiska postojowe dla samochodów
• Lokalizacja
• Nawierzchnia stanowisk postojowych
• Dostęp do stanowiska z poziomu chodnika
• Wymiary stanowisk postojowych przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami
• Oznakowanie stanowisk postojowych
b) Wejście do budynku
• Domofon
• Wiatrołap
• Pochylnia
c) Czytelny przekaz informacji w budynku
d) System odnajdywania drogi
e) Plany tyflograficzne
f) Pętle indukcyjne
g) Symbole graficzne, piktogramy, informacje tekstowe i głosowe
h) Ścieżki dotykowe
i) Czytelna komunikacja pozioma w budynku
j) Korytarze
• Szerokość korytarzy
• Zasada zachowania jednej linii
• Umiejscowienie małej architektury
k) Wysokość ciągów komunikacyjnych
l) Projektowanie miejsc odpoczynku
m) Schody i spoczniki
n) Poręcze
o) Platformy pionowe i ukośne
p) Recepcje, sekretariaty
q) Sanitariaty i sposób ich urządzenia
r) Garderoby
s) Drzwi
t) Systemy oczyszczania obuwia
u) Okna
v) Oświetlenie
• Rodzaje oświetlenia
• Sposób doświetlenia
• Powierzchnie błyszczące a oświetlenie

VI. Raport z audytu dostępności architektonicznej i informacyjno – komunikacyjnej
1. W jaki sposób przygotować raport?
2. Metodologia przygotowania raportu
3. Części składowe raportu
4. Czego nie zamieszczać w raporcie?

Sposób realizacji szkoleń online:

  • Szkolenie jest realizowane w formie on-line. Uczestnik przebywa w swoim miejscu pracy/zamieszkania.
  • Trener prowadzi zajęcia „na żywo” – uczestnicy widzą go i słyszą, mogą zadawać pytania poprzez czat. Szkolący udostępnia swój ekran z materiałami szkoleniowymi.
  • Do uczestnictwa w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do Internetu, mikrofon / głośniki i wygodny fotel.
  • Platforma, na której odbywa się szkolenie jest dostępna przez przeglądarkę internetową. Dzień przed szkoleniem na podany adres e-mail zostanie przesłany link z dostępem do wirtualnego pokoju konferencyjnego. Należy w niego kliknąć, żeby przy jego pomocy móc połączyć się z trenerem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
  • Materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo mailowo.

Załączniki

Formularz zgłoszenia online 13.02.2025 Audytor dostępności cyfrowej i architektonicznej.docx

Cena: 469 zł /osoba (zw. z Vat)
Cena zawiera:
  • udział 1 osoby w szkoleniu on-line
  • materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej
  • certyfikat ukończenia szkolenia

Zgłoszenia prosimy nadsyłać do 12 lutego 2025 do godz. 15:00

Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem.
Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.

W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.

W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.

Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail szkolenia@szkoleniaimpuls.pl.


Mogą Państwo zapisać sie na szkolenie używając naszego formularza poniżej.

Wszystkie pola oznaczone gwiazdką * muszą być wypełnione.


Dane do faktury - nabywca

Dane do faktury - odbiorca (wypełnić jeśli dotyczy)


Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Zgoda jest wymagana w celach rejestracji