Poprawność rozpatrywania skarg, wniosków i petycji przez organy samorządowe
Termin: 23 stycznia 2025
09:00-13:00
Szkolenie Online
Cel:
• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie praktycznej wiedzy dotyczącej zagadnień prawnych związanych z postępowaniem skargowym, wnioskowym i petycjami.
• Zapoznanie z zakresem skarg rozpatrywanych przez organ stanowiący oraz organ wykonawczy.
• Uzyskanie podpowiedzi, jak rozwiązywać „skargi trudne”, anonimy, sprawy bezzasadne – jak je uzasadniać.
• Poznanie praw przysługujących osobie, na którą została złożona skarga.
• Uzyskanie informacji dotyczących obiegu dokumentacji wewnątrz struktury jednostki związanej z załatwieniem skargi przez pion merytoryczny – opracowanie uzasadnienia, zawiadomienia o załatwieniu skargi i wniosku oraz wprowadzenia do rejestru.
• Zdobycie informacji w zakresie:
- Jak poprawnie załatwiać skargi zgodnie z przepisami RODO
- Jak sporządzać roczne sprawozdanie ze skarg, wniosków oraz czy i jak je publikować.
Adresaci:
• Radni – zobowiązani do przyjmowania mieszkańców w sprawie skarg, wniosków, petycji.
• Członkowie komisji rady ds. skarg rozpatrujący skargi na wójta, prezydenta, kierowników samorządowych jednostek, pracowników administracji samorządowej urzędów i jednostek podległych.
• Kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych oraz upoważnieni pracownicy, do których należy wykonywanie obowiązków związanych z przyjmowaniem, rozpatrywaniem skarg, koordynowaniem spraw skargowych w urzędzie, obiegiem dokumentów oraz sporządzaniem okresowych sprawozdań i informacji.
Prowadzący:
Praktyk w zakresie zarządzania i kontroli finansów publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jednostkach podległych. Wpisana na listę Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej. Uprawnienia członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Specjalista z zakresu prawa finansów publicznych oraz prawa samorządowego.
Program szkolenia
1. Podstawa prawna regulująca zagadnienie postępowania skargowego, wnioskowego i petycji.
2. Różnica pomiędzy skargą, wnioskiem i petycją (przykłady).
3. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków i petycji mieszkańców składane do rady i rozpatrywane przez radę;
• obligatoryjna komisja rady – komisja ds. skarg, wniosków, petycji mieszkańców,
• uprawnienia i obowiązki radnego w postępowaniu skargowo-wnioskowym,
• skarga „na wójta, kierowników jednostek organizacyjnych i ich działalność”,
• upublicznienie uchwały skargowej a RODO (anonimizowanie).
4. Przyjmowania i rozpatrywania skarg – organizacja w strukturze urzędu i samorządowej jednostce organizacyjnej.
5. Działania organu niewłaściwego do rozpatrzenia skargi, wniosku.
6. Anonimy – czy rada rozpatruje anonimy?
7. Skarga „na skargę” – uzasadnienie bezzasadności.
8. Skarga „na radnego”.
9. Czy i jak rozpatrujemy skargi i wnioski przekazywane przez media oraz posłów i senatorów?
10. Tryb przyjmowania skarg i wniosków przez organ wykonawczy (wójta, burmistrza, prezydenta).
11. Tryb przyjmowania, rozpatrywania i rozstrzygania skarg i wniosków składanych do Rady;
• postępowanie dowodowe,
• tryb oraz terminy zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi i wniosku (zasadna, bezzasadna),
• gwarancje konstytucyjne skarżącego,
• ochrona i prawa oskarżonego.
12. Nadzór i kontrola nad postępowaniem skargowym i wnioskowym.
13. Petycje obywateli – organ właściwy i tryb postępowania.
14. Skargi i wnioski przekazywane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne.
15. Orzecznictwo – omówienie wybranych przykładów.
16. Przykłady nieprawidłowości.
17. Odpowiedzi na pytania uczestników.
Sposób realizacji szkoleń online:
- Szkolenie jest realizowane w formie on-line. Uczestnik przebywa w swoim miejscu pracy/zamieszkania.
- Trener prowadzi zajęcia „na żywo” – uczestnicy widzą go i słyszą, mogą zadawać pytania poprzez czat. Szkolący udostępnia swój ekran z materiałami szkoleniowymi.
- Do uczestnictwa w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do Internetu, mikrofon / głośniki i wygodny fotel.
- Platforma, na której odbywa się szkolenie jest dostępna przez przeglądarkę internetową. Dzień przed szkoleniem na podany adres e-mail zostanie przesłany link z dostępem do wirtualnego pokoju konferencyjnego. Należy w niego kliknąć, żeby przy jego pomocy móc połączyć się z trenerem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
- Materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo mailowo.
Załączniki
Cena: 459 zł /osoba (zw. z Vat)
Cena zawiera:
- udział 1 osoby w szkoleniu on-line
- materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej
- certyfikat ukończenia szkolenia
Zgłoszenia prosimy nadsyłać do
21 stycznia 2025 do godz. 15:00
Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem.
Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.
W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.
Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail szkolenia@szkoleniaimpuls.pl.
Mogą Państwo zapisać sie na szkolenie używając naszego formularza poniżej.
Wszystkie pola oznaczone gwiazdką * muszą być wypełnione.