ikona tel 731 856 330 lub 534 520 202
ikona tel biuro@szkoleniaimpuls.pl
ikona tel Poniedziałek - Piątek 8:00 - 16:00

Poprawność rozpatrywania skarg, wniosków i petycji przez organy samorządowe


Termin: 23 stycznia 2025
09:00-13:00
Szkolenie Online

Cel:
• Zdobycie, uzupełnienie i uporządkowanie praktycznej wiedzy dotyczącej zagadnień prawnych związanych z postępowaniem skargowym, wnioskowym i petycjami. • Zapoznanie z zakresem skarg rozpatrywanych przez organ stanowiący oraz organ wykonawczy. • Uzyskanie podpowiedzi, jak rozwiązywać „skargi trudne”, anonimy, sprawy bezzasadne – jak je uzasadniać. • Poznanie praw przysługujących osobie, na którą została złożona skarga. • Uzyskanie informacji dotyczących obiegu dokumentacji wewnątrz struktury jednostki związanej z załatwieniem skargi przez pion merytoryczny – opracowanie uzasadnienia, zawiadomienia o załatwieniu skargi i wniosku oraz wprowadzenia do rejestru. • Zdobycie informacji w zakresie: - Jak poprawnie załatwiać skargi zgodnie z przepisami RODO - Jak sporządzać roczne sprawozdanie ze skarg, wniosków oraz czy i jak je publikować.

Adresaci:
• Radni – zobowiązani do przyjmowania mieszkańców w sprawie skarg, wniosków, petycji. • Członkowie komisji rady ds. skarg rozpatrujący skargi na wójta, prezydenta, kierowników samorządowych jednostek, pracowników administracji samorządowej urzędów i jednostek podległych. • Kierownicy samorządowych jednostek organizacyjnych oraz upoważnieni pracownicy, do których należy wykonywanie obowiązków związanych z przyjmowaniem, rozpatrywaniem skarg, koordynowaniem spraw skargowych w urzędzie, obiegiem dokumentów oraz sporządzaniem okresowych sprawozdań i informacji.

Prowadzący:
Praktyk w zakresie zarządzania i kontroli finansów publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jednostkach podległych. Wpisana na listę Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej. Uprawnienia członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Specjalista z zakresu prawa finansów publicznych oraz prawa samorządowego.

Program szkolenia

1. Podstawa prawna regulująca zagadnienie postępowania skargowego, wnioskowego i petycji.
2. Różnica pomiędzy skargą, wnioskiem i petycją (przykłady).
3. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków i petycji mieszkańców składane do rady i rozpatrywane przez radę;
• obligatoryjna komisja rady – komisja ds. skarg, wniosków, petycji mieszkańców,
• uprawnienia i obowiązki radnego w postępowaniu skargowo-wnioskowym,
• skarga „na wójta, kierowników jednostek organizacyjnych i ich działalność”,
• upublicznienie uchwały skargowej a RODO (anonimizowanie).
4. Przyjmowania i rozpatrywania skarg – organizacja w strukturze urzędu i samorządowej jednostce organizacyjnej.
5. Działania organu niewłaściwego do rozpatrzenia skargi, wniosku.
6. Anonimy – czy rada rozpatruje anonimy?
7. Skarga „na skargę” – uzasadnienie bezzasadności.
8. Skarga „na radnego”.
9. Czy i jak rozpatrujemy skargi i wnioski przekazywane przez media oraz posłów i senatorów?
10. Tryb przyjmowania skarg i wniosków przez organ wykonawczy (wójta, burmistrza, prezydenta).
11. Tryb przyjmowania, rozpatrywania i rozstrzygania skarg i wniosków składanych do Rady;
• postępowanie dowodowe,
• tryb oraz terminy zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi i wniosku (zasadna, bezzasadna),
• gwarancje konstytucyjne skarżącego,
• ochrona i prawa oskarżonego.
12. Nadzór i kontrola nad postępowaniem skargowym i wnioskowym.
13. Petycje obywateli – organ właściwy i tryb postępowania.
14. Skargi i wnioski przekazywane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne.
15. Orzecznictwo – omówienie wybranych przykładów.
16. Przykłady nieprawidłowości.
17. Odpowiedzi na pytania uczestników. 

Sposób realizacji szkoleń online:

  • Szkolenie jest realizowane w formie on-line. Uczestnik przebywa w swoim miejscu pracy/zamieszkania.
  • Trener prowadzi zajęcia „na żywo” – uczestnicy widzą go i słyszą, mogą zadawać pytania poprzez czat. Szkolący udostępnia swój ekran z materiałami szkoleniowymi.
  • Do uczestnictwa w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do Internetu, mikrofon / głośniki i wygodny fotel.
  • Platforma, na której odbywa się szkolenie jest dostępna przez przeglądarkę internetową. Dzień przed szkoleniem na podany adres e-mail zostanie przesłany link z dostępem do wirtualnego pokoju konferencyjnego. Należy w niego kliknąć, żeby przy jego pomocy móc połączyć się z trenerem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
  • Materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo mailowo.

Załączniki

Formularz zgłoszenia online 23.01.2025 Poprawność rozpatrywania skarg, wniosków i petycji przez organy samorządowe.docx

Cena: 459 zł /osoba (zw. z Vat)
Cena zawiera:
  • udział 1 osoby w szkoleniu on-line
  • materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej
  • certyfikat ukończenia szkolenia

Zgłoszenia prosimy nadsyłać do 21 stycznia 2025 do godz. 15:00

Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem.
Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.

W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.

W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.

Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail szkolenia@szkoleniaimpuls.pl.


Mogą Państwo zapisać sie na szkolenie używając naszego formularza poniżej.

Wszystkie pola oznaczone gwiazdką * muszą być wypełnione.


Dane do faktury - nabywca

Dane do faktury - odbiorca (wypełnić jeśli dotyczy)


Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Zgoda jest wymagana w celach rejestracji