ikona tel 731 856 330 lub 534 520 202
ikona tel biuro@szkoleniaimpuls.pl
ikona tel Poniedziałek - Piątek 8:00 - 16:00

Przeprowadzenie inwentaryzacji za rok 2024 w samorządowych jednostkach sektora finansów publicznych


Termin: 11 grudnia 2024
09:00-13:00
Szkolenie Online

Cel:
Celem szkolenia jest przygotowanie merytoryczne pracowników do prawidłowego i rzetelnego przygotowania i przeprowadzenia inwentaryzacji, opracowania lub weryfikacja procedur (zarządzenia, instrukcji, protokołu w sprawie ustalenia wyników ), prawidłowego ustalenie wyniku i rozliczenie oraz ujęcie wyników we właściwym terminie w księgach rachunkowych. Inwentaryzacja składników użyczonych, w jednostkach pomocniczych, składników w użytkowaniu osobistym pracowników oraz wydanych radnym na czas pełnienia mandatu. Obciążenie i dochodzenie niedoborów od osób materialnie odpowiedzialnych (kodeks pracy). Wskazanie na złożone i zróżnicowane metody (spisy z natury, skontrum, weryfikacja itp.), w tym w jednostkach objętych obsługą wspólna (porozumienie między cuw i dyrekcją jednostki oświatowej objętej obsługą) instytucjach kultury, itp. Przedstawienie dopuszczalnych zmian w metodach przeprowadzenia inwentaryzacji (spisów z natury), wskażemy jak w sposób nie naruszając zasady dyscypliny finansów publicznych oraz rachunkowości można dokonać zmiany metod i sposobu przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych grup majątkowych jednostki.

Adresaci:
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej, głównych księgowych, przewodniczących komisji inwentaryzacyjnej, pracowników powołanych do zespołów spisowych, weryfikacyjnych, kontrolerów spisowych, w tym informatyków, osób materialnie odpowiedzialnych i innych uczestniczących w procesie inwentaryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem jednostek oświatowych (inwentaryzacji zdawczo – odbiorczych, związanych z likwidacją jednostek), pracowników urzędów, w centrach usług wspólnych, w jednostkach rozliczających inwentaryzację podległych jednostek oświatowych, (bibliotek szkolnych) jednostkach pomocy społecznej, samorządowych instytucji kultury, biur rzeczy znalezionych, a także do kontrolerów wewnętrznych oraz audytorów.

Prowadzący:
Praktyk w zakresie zarządzania i kontroli finansów publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jednostkach podległych. Wpisana na listę Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej. Uprawnienia członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Specjalista z zakresu prawa finansów publicznych oraz prawa samorządowego.

Program szkolenia

Przeprowadzenie inwentaryzacji za rok 2024 w samorządowych jednostkach sektora finansów publicznych – przygotowanie oraz dopuszczalna modyfikacja metod przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych grup składników majątkowych z uwzględnieniem specyfiki jednostek, realizacja, wyniki oraz dochodzenie i księgowanie roszczeń z tyt. niedoborów i szkód z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych i rachunkowych (w urzędach jst. oraz samorządowych jednostkach podległych, w tym w centrach usług wspólnych).


1. Podstawowe akty prawne regulujące zagadnienie inwentaryzacji - ustawy o finansach publicznych, rachunkowości, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz Stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości.

2. Inwentaryzacja jako element kontroli zarządczej i finansowej (rachunkowej)- standardy i procedury.

3. Sposób i tryb gospodarowania składnikami majątkowymi; organizacja, zabezpieczenie, okresowe przeglądy i ocena przydatności oraz likwidacja przed inwentaryzacją oraz po inwentaryzacji.

4. Terminy oraz przygotowanie faktyczne i rachunkowe do inwentaryzacji.

5. Rodzaje inwentaryzacji – częstotliwość, terminowość i sposób jej przeprowadzenia w zależności od rodzaju posiadanego majątku wskazanie jakie składniki inwentaryzujemy i jakimi metodami.

6. Inwentaryzacja gruntów, budynków, wartości niematerialnych i prawnych, pozostałych środków trwałych.

7. Metody inwentaryzacji i uproszczenia, kiedy i na jakich warunkach (spis z natury, weryfikacja, potwierdzenie salda, skontrum, itp.).

8. Zasady inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych.

9. Inwentaryzacja muzealiów i dzieł sztuki w posiadaniu jednostek (darowizny, depozyty).

10. Zadania i odpowiedzialność kierownika jednostki – konsekwencje prawne.

11. Organizacja inwentaryzacji, jej przebieg i rozliczenie w jednostkach objętych wspólną obsługą (cuw), obowiązki kierownika jednostki, a obowiązki kierownika cuw.

12. Obowiązki głównego księgowego (skarbnika),członków komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych, przewodniczącego oraz osób materialnie i służbowo odpowiedzialnych za powierzone mienie (dochodzenie roszczeń ) – odpowiedzialność służbowa i dyscyplinarna.

13. Zasady i sposoby powoływania pracowników jednostki do funkcji i prac związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji oraz granice odpowiedzialności.

14. Procedury – zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji wraz z instrukcją inwentaryzacyjną i niezbędnymi załącznikami (oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych, zestawienia różnic, sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu z natury, sprawozdanie końcowe z ustalenia wyników, itp.

15. Dokumentacja inwentaryzacyjna (arkusze spisu z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja).

Rozliczenie inwentaryzacji: zestawienie różnic -ustalenie różnic (niedobory, nadwyżki),wyjaśnienie różnic i przyczyn ich powstania, rozliczenie różnic w księgach rachunkowych.(Protokół końcowy z przeprowadzenia inwentaryzacji za rok – kto sporządza oraz kto zatwierdza.

16. Zestawienie składników zbędnych i niepełnowartościowych – zasada zagospodarowania i likwidacji środków ujawnionych, ale czy jest możliwa w toku inwentaryzacji?

17. Inwentaryzacja składników przyjętych przez biura rzeczy znalezionych.

18. Odpowiedzialność materialna za ujawnione, zawinione niedobory (tryb postępowania), obciążenie i rozliczenie finansowe zawinionych i niezawinionych niedoborów, granice odpowiedzialności majątkowej pracowników.

19. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w obszarze realizacji obowiązki inwentaryzacji, najczęstsze nieprawidłowości (przykłady).

20. Zasady opracowania procedur – wzory.

21. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.


Odpowiemy na pytania:

• czy można zmienić terminy i metody spisu z natury i jakie warunki muszą być spełnione,

• jak przeprowadzić inwentaryzację poszczególnych składników majątkowych zgodnie ze standardami kontroli zarządczej, w sposób nie naruszający zasady dyscypliny finansów publicznych,

• w jaki sposób przeprowadzić inwentaryzacje gruntów, budynków oraz wartości niematerialnych i prawnych (licencji, programów komputerowych,), czy uzgodnienie potwierdzenia sald(między innymi zfśs),

• jak przeprowadzić i rozliczyć inwentaryzację w ramach obsługi centrów usług wspólnych, itp.,jak dokonać podziału prac inwentaryzacyjnych pomiędzy jednostką objętą obsługą, jakie są granice odpowiedzialności kierowników jednostek obsługiwanych przez centra usług wspólnych (wzór porozumienia),

• co i kiedy należy zrobić ze składnikami zbędnymi, uszkodzonymi, zdekompletowanymi stwierdzonymi w toku inwentaryzacji i kiedy podjąć działania związane między innymi z unieszkodliwianiem odpadów elektronicznych lub sprzedażą, czy nieodpłatnym przekazaniem, itp.?


Sposób realizacji szkoleń online:

  • Szkolenie jest realizowane w formie on-line. Uczestnik przebywa w swoim miejscu pracy/zamieszkania.
  • Trener prowadzi zajęcia „na żywo” – uczestnicy widzą go i słyszą, mogą zadawać pytania poprzez czat. Szkolący udostępnia swój ekran z materiałami szkoleniowymi.
  • Do uczestnictwa w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do Internetu, mikrofon / głośniki i wygodny fotel.
  • Platforma, na której odbywa się szkolenie jest dostępna przez przeglądarkę internetową. Dzień przed szkoleniem na podany adres e-mail zostanie przesłany link z dostępem do wirtualnego pokoju konferencyjnego. Należy w niego kliknąć, żeby przy jego pomocy móc połączyć się z trenerem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
  • Materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo mailowo.

Załączniki

Formularz zgłoszenia online 11.12.2024 Przeprowadzenie inwentaryzacji za rok 2024 w samorządowych jednostkach sektora finansów publicznych.docx

Cena: 459 zł /osoba (zw. z Vat)
Cena zawiera:
  • udział 1 osoby w szkoleniu on-line
  • materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej
  • certyfikat ukończenia szkolenia

Zgłoszenia prosimy nadsyłać do 09 grudnia 2024 do godz. 15:00

Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem.
Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.

W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.

W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.

Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail szkolenia@szkoleniaimpuls.pl.


Mogą Państwo zapisać sie na szkolenie używając naszego formularza poniżej.

Wszystkie pola oznaczone gwiazdką * muszą być wypełnione.


Dane do faktury - nabywca

Dane do faktury - odbiorca (wypełnić jeśli dotyczy)


Zgoda na przetwarzanie danych osobowych

Zgoda jest wymagana w celach rejestracji