Przeprowadzenie inwentaryzacji za rok 2024 w samorządowych jednostkach sektora finansów publicznych – przygotowanie oraz dopuszczalna modyfikacja metod przeprowadzenia inwentaryzacji poszczególnych grup składników majątkowych z uwzględnieniem specyfiki jednostek, realizacja, wyniki oraz dochodzenie i księgowanie roszczeń z tyt. niedoborów i szkód z uwzględnieniem aspektów prawnych, organizacyjnych i rachunkowych (w urzędach jst. oraz samorządowych jednostkach podległych, w tym w centrach usług wspólnych).
1. Podstawowe akty prawne regulujące zagadnienie inwentaryzacji - ustawy o finansach publicznych, rachunkowości, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych oraz Stanowiska Komitetu Standardów Rachunkowości.
2. Inwentaryzacja jako element kontroli zarządczej i finansowej (rachunkowej)- standardy i procedury.
3. Sposób i tryb gospodarowania składnikami majątkowymi; organizacja, zabezpieczenie, okresowe przeglądy i ocena przydatności oraz likwidacja przed inwentaryzacją oraz po inwentaryzacji.
4. Terminy oraz przygotowanie faktyczne i rachunkowe do inwentaryzacji.
5. Rodzaje inwentaryzacji – częstotliwość, terminowość i sposób jej przeprowadzenia w zależności od rodzaju posiadanego majątku wskazanie jakie składniki inwentaryzujemy i jakimi metodami.
6. Inwentaryzacja gruntów, budynków, wartości niematerialnych i prawnych, pozostałych środków trwałych.
7. Metody inwentaryzacji i uproszczenia, kiedy i na jakich warunkach (spis z natury, weryfikacja, potwierdzenie salda, skontrum, itp.).
8. Zasady inwentaryzacja zbiorów bibliotecznych.
9. Inwentaryzacja muzealiów i dzieł sztuki w posiadaniu jednostek (darowizny, depozyty).
10. Zadania i odpowiedzialność kierownika jednostki – konsekwencje prawne.
11. Organizacja inwentaryzacji, jej przebieg i rozliczenie w jednostkach objętych wspólną obsługą (cuw), obowiązki kierownika jednostki, a obowiązki kierownika cuw.
12. Obowiązki głównego księgowego (skarbnika),członków komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych, przewodniczącego oraz osób materialnie i służbowo odpowiedzialnych za powierzone mienie (dochodzenie roszczeń ) – odpowiedzialność służbowa i dyscyplinarna.
13. Zasady i sposoby powoływania pracowników jednostki do funkcji i prac związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji oraz granice odpowiedzialności.
14. Procedury – zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji wraz z instrukcją inwentaryzacyjną i niezbędnymi załącznikami (oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych, zestawienia różnic, sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu z natury, sprawozdanie końcowe z ustalenia wyników, itp.
15. Dokumentacja inwentaryzacyjna (arkusze spisu z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja).
Rozliczenie inwentaryzacji: zestawienie różnic -ustalenie różnic (niedobory, nadwyżki),wyjaśnienie różnic i przyczyn ich powstania, rozliczenie różnic w księgach rachunkowych.(Protokół końcowy z przeprowadzenia inwentaryzacji za rok – kto sporządza oraz kto zatwierdza.
16. Zestawienie składników zbędnych i niepełnowartościowych – zasada zagospodarowania i likwidacji środków ujawnionych, ale czy jest możliwa w toku inwentaryzacji?
17. Inwentaryzacja składników przyjętych przez biura rzeczy znalezionych.
18. Odpowiedzialność materialna za ujawnione, zawinione niedobory (tryb postępowania), obciążenie i rozliczenie finansowe zawinionych i niezawinionych niedoborów, granice odpowiedzialności majątkowej pracowników.
19. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w obszarze realizacji obowiązki inwentaryzacji, najczęstsze nieprawidłowości (przykłady).
20. Zasady opracowania procedur – wzory.
21. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Odpowiemy na pytania:
• czy można zmienić terminy i metody spisu z natury i jakie warunki muszą być spełnione,
• jak przeprowadzić inwentaryzację poszczególnych składników majątkowych zgodnie ze standardami kontroli zarządczej, w sposób nie naruszający zasady dyscypliny finansów publicznych,
• w jaki sposób przeprowadzić inwentaryzacje gruntów, budynków oraz wartości niematerialnych i prawnych (licencji, programów komputerowych,), czy uzgodnienie potwierdzenia sald(między innymi zfśs),
• jak przeprowadzić i rozliczyć inwentaryzację w ramach obsługi centrów usług wspólnych, itp.,jak dokonać podziału prac inwentaryzacyjnych pomiędzy jednostką objętą obsługą, jakie są granice odpowiedzialności kierowników jednostek obsługiwanych przez centra usług wspólnych (wzór porozumienia),
• co i kiedy należy zrobić ze składnikami zbędnymi, uszkodzonymi, zdekompletowanymi stwierdzonymi w toku inwentaryzacji i kiedy podjąć działania związane między innymi z unieszkodliwianiem odpadów elektronicznych lub sprzedażą, czy nieodpłatnym przekazaniem, itp.?
Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem.
Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.
W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.
Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail szkolenia@szkoleniaimpuls.pl.