1. Wybrane regulacje prawne mające znaczenie w gospodarowaniu odpadami:
- definicja odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz zmiany od 1 stycznia 2025r. w zakresie obowiązku selektywnego ich zbierania,
-obowiązek selektywnego zbierania odzieży i tekstyliów,
- ewidencja produktów przyjętych do ponownego użycia i naprawy;
- zakres informacji przekazywanych przez prowadzącego Instalację Komunalną: wymóg ustawowy a informacje konieczne do wypełnienia sprawozdania.
2. Podmioty obowiązane do złożenia sprawozdania o odpadach komunalnych :
- podmioty obowiązane do złożenia sprawozdania o odpadach komunalnych oraz odpadach budowlanych i rozbiórkowych;
- sprawozdania zerowe: kto powinien złożyć, czy zawsze należy je złożyć w przypadku podmiotów prowadzących zbieranie odpadów komunalnych innych niż PSZOK- tzw. punkty skupu, o których mowa w art. 9nb ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach;
- przyjmowanie odpadów od zwolnionych z obowiązku ewidencji odpadów- problemy z określeniem rodzajów i ilości odpadów komunalnych;
- kary za brak złożenia lub nieterminowe złożenie sprawozdania.
3. Sporządzanie sprawozdań w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi za 2024 rok:
- jaki typ sprawozdania wybrać, jakie odpady (na podstawie której umowy) i w których działach należy uwzględnić w sprawozdaniu podmiotu odbierającego odpady;
- zakres sprawozdania składanego przez podmiot odbierający odpady, prowadzącego PSZOK oraz inne podmioty zbierające odpady komunalne (art. 9nb ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach);
- jakie odpady komunalne zbierane np. w punktach skupu podlegają sprawozdawczości za 2024 rok;
- znaczenie ewidencji odpadów podczas wypełniania sprawozdania w przypadku odbioru/zbierania odpadów które po części mogą być ulegające lub nieulegające biodegradacji;
- przygotowanie do ponownego użycia, utrata statusu odpadów, ewidencja produktów;
- jak i gdzie uwzględnić w sprawozdaniu odpady poddane recyklingowi, które zostały wysortowane np. ze zmieszanych odpadów komunalnych;
- wykazywanie odpadów odebranych/zebranych w poprzednim roku a przekazanych do recyklingu w roku 2024;
- odpady magazynowane – jakie i gdzie wykazujemy;
- nazwa i adres instalacji przetwarzania odpadów – skąd pozyskać dane nt. nazwy instalacji, czy to jest nazwa miejsca prowadzenia działalności;
- przekazywanie odpadów poza granice RP (konieczność podawania pełnego adresu);
- przekazanie odpadów osobom fizycznym lub odzysk poza instalacjami-jakie odpady mogą być zagospodarowane w taki sposób;
- pozostałości z przetwarzania odpadów komunalnych przekazane do składowania (191212 – podział na 2 frakcje, do 80 mm i powyżej- jak pozyskać dane);
- pozostałości z przetwarzania odpadów komunalnych przekazane do termicznego przekształcania;
- stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych – czy istnieje obowiązek wykazania?
- w jaki sposób dołączyć wykaz właścicieli nieruchomości, z którymi zawarte były lub rozwiązane umowy na odbieranie odpadów komunalnych (jakie informacje zgodnie z ustawą powinny być wykazane).
4. Obliczanie wymaganych poziomów za 2024 r. i sankcje za brak osiągnięcia:
- obliczanie poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych na podstawie nowego rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska z 3 sierpnia 2021 roku w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych. Punkty obliczeniowe – wykazane w decyzji Wykonawczej Komisji UE 2019/1004;
- obliczanie poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania przez podmiot odbierający odpady od właścicieli nieruchomości niezamieszkałych;
- obliczanie poziomu składowania odpadów komunalnych – rozbieżności interpretacyjne,;
- metodyka obliczania wysokości kary za nieosiągnięcie wymaganego poziomu.
5. Składanie sprawozdań za pośrednictwem BDO:
- uprawnienia użytkownika głównego i pośredniego, kto może wypełnić, a kto złożyć sprawozdanie;
- potwierdzenie złożenia sprawozdań w terminie – UPO;
- składanie sprawozdania na podstawie pełnomocnictwa, opłata skarbowa od pełnomocnictwa,
- jak wykonać korektę sprawozdania – sposób komunikacji z urzędem,
- złożenie sprawozdania w przypadku awarii systemu BDO – jak postępować,
- sankcje karne w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi.
Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem.
Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.
W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.
Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail szkolenia@szkoleniaimpuls.pl.