Szkolenie online - Inwentaryzacja w jednostkach sektora finansów publicznych
Termin: 27 wrz 2022
09:00-13:00
Miejsce: Szkolenie online
Cel:
Celem szkolenia jest przygotowanie merytoryczne pracowników do prawidłowego i rzetelnego przygotowania i przeprowadzenia inwentaryzacji, opracowania lub weryfikacja procedur (zarządzenia, instrukcji, protokołu w sprawie ustalenia wyników ), prawidłowego ustalenie wyniku i rozliczenie oraz ujęcie wyników we właściwym terminie w księgach rachunkowych. Inwentaryzacja składników użyczonych, w jednostkach pomocniczych, składników w użytkowaniu osobistym pracowników i radnych, itp. Obciążenie osób materialnie odpowiedzialnych ( kodeks pracy ). Wskazanie na złożone i zróżnicowane metody ( spisy z natury, skontrum, weryfikacja itp.), w tym w jednostkach objętych obsługą wspólna ( porozumienie między cuw i dyrekcją jednostki oświatowej objętej obsługą) instytucjach kultury, itp. omówienie wzoru procedury dotyczącej inwentaryzacji.
Adresaci:
Szkolenie skierowane jest do kadry kierowniczej, głównych księgowych, przewodniczących komisji inwentaryzacyjnej, pracowników powołanych do zespołów spisowych, weryfikacyjnych, kontrolerów spisowych, w tym informatyków, osób materialnie odpowiedzialnych i innych uczestniczących w procesie inwentaryzacji, ze szczególnym uwzględnieniem jednostek oświatowych (inwentaryzacji zdawczo – odbiorczych, związanych z likwidacją jednostek), pracowników urzędów, w centrach usług wspólnych, w jednostkach rozliczających inwentaryzację podległych jednostek oświatowych, (bibliotek szkolnych) jednostkach pomocy społecznej, samorządowych instytucji kultury, biur rzeczy znalezionych, a także do kontrolerów wewnętrznych oraz audytorów.
Prowadzący:
Praktyk w zakresie zarządzania i kontroli finansów publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jednostkach podległych. Wpisana na listę Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej. Uprawnienia członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Specjalista z zakresu prawa finansów publicznych oraz prawa samorządowego.
Program szkolenia
1. Podstawowe akty prawne regulujące zagadnienie inwentaryzacji - ustawy o finansach publicznych, rachunkowości, odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
2. Inwentaryzacja jako element kontroli zarządczej i finansowej ( rachunkowej )- standardy i procedury.
3. Sposób i tryb gospodarowania składnikami majątkowymi; organizacja, zabezpieczenie, okresowe przeglądy i ocena przydatności oraz likwidacja przed inwentaryzacją oraz po inwentaryzacji.
4. Przygotowanie faktyczne i rachunkowe do inwentaryzacji w okresie COVID-19.
5. Rodzaje inwentaryzacji – częstotliwość, terminowość i sposób jej przeprowadzenia w zależności od rodzaju posiadanego majątku (aktywa,pasywa ), wskazanie jakie składniki inwentaryzujemy i jakimi metodami.
6. Inwentaryzacja gruntów, budynków, wartości niematerialnych i prawnych, pozostałych środków trwałych.
7. Metody inwentaryzacji oraz zmiany wynikająca z COVID– 19, spis z natury, weryfikacja, potwierdzenie salda, skontrum, itp.
9. Inwentaryzacja muzealiów i dzieł sztuki w posiadaniu jednostek (w tym zasady wyceny darowizn ).
10. Zadania i odpowiedzialność kierownika jednostki.
11. Organizacja inwentaryzacji, jej przebieg i rozliczenie w jednostkach objętych wspólną obsługą (cuw), obowiązki kierownika jednostki, a obowiązki kierownika cuw.
12. Obowiązki głównego księgowego ( skarbnika ),członków komisji inwentaryzacyjnej, zespołów spisowych, przewodniczącego oraz osób materialnie i służbowo odpowiedzialnych za powierzone mienie ( dochodzenie roszczeń ).
13. Zasady i sposoby powoływania pracowników jednostki do funkcji i prac związanych z przeprowadzeniem inwentaryzacji oraz granice odpowiedzialności.
14. Procedury – zarządzenie kierownika jednostki w sprawie przeprowadzenia inwentaryzacji wraz z instrukcją inwentaryzacyjną i niezbędnymi załącznikami (oświadczenia osób materialnie odpowiedzialnych, zestawienia różnic, sprawozdanie opisowe z przebiegu spisu z natury, sprawozdanie końcowe z ustalenia wyników, itp. (wzory załączone do materiałów szkoleniowych).
15. Dokumentacja inwentaryzacyjna (arkusze spisu z natury, potwierdzenie sald, weryfikacja). Rozliczenie inwentaryzacji: ustalenie różnic (niedobory, nadwyżki),wyjaśnienie różnic i przyczyn ich powstania, rozliczenie różnic w księgach rachunkowych.(Protokół końcowy z przeprowadzenia inwentaryzacji za rok ).
16. Zestawienie składników zbędnych i niepełnowartościowych – zasada zagospodarowania i likwidacji środków ujawnionych, ale czy jest możliwa w toku inwentaryzacji?
17. Inwentaryzacja składników przyjętych przez biura rzeczy znalezionych.
18. Odpowiedzialność materialna za ujawnione, zawinione niedobory (tryb postępowania), obciążenie i rozliczenie finansowe zawinionych i niezawinionych niedoborów, granice odpowiedzialności majątkowej pracowników.
19. Naruszenie dyscypliny finansów publicznych w obszarze realizacji obowiązki inwentaryzacji, najczęstsze nieprawidłowości ( przykłady).
20. Zasady opracowania procedur – wzory.
21. Odpowiedzi na pytania uczestników szkolenia.
Odpowiemy na pytania:
czy z powodu COVID-19 można zmienić metody spisu z natury i jakie warunki muszą być spełnione,
jak przeprowadzić inwentaryzację poszczególnych składników majątkowych zgodnie ze standardami kontroli zarządczej, w sposób nie naruszający zasady dyscypliny finansów publicznych,
w jaki sposób przeprowadzić inwentaryzacje gruntów, budynków oraz wartości niematerialnych i prawnych ( licencji, programów komputerowych,), czy uzgodnienie sald ( między innymi zfśs),
jak przeprowadzić i rozliczyć inwentaryzację w ramach obsługi centrów usług wspólnych, itp.,jak dokonać podziału prac inwentaryzacyjnych pomiędzy jednostką objętą obsługą, jakie są granice odpowiedzialności kierowników jednostek obsługiwanych przez centra usług wspólnych (wzór porozumienia),
jak inwentaryzujemy depozyty przyjęte przez biura rzeczy znalezionych,
co i kiedy należy zrobić ze składnikami zbędnymi, uszkodzonymi, zdekompletowanymi stwierdzonymi w toku inwentaryzacji i kiedy podjąć działania związane między innymi z unieszkodliwianiem odpadów elektronicznych lub sprzedażą, czy nieodpłatnym przekazaniem, itp.?
Sposób realizacji szkoleń online:
Szkolenie jest realizowane w formie on-line. Uczestnik przebywa w swoim miejscu pracy/zamieszkania.
Trener prowadzi zajęcia „na żywo” – uczestnicy widzą go i słyszą, mogą zadawać pytania poprzez czat. Szkolący udostępnia swój ekran z materiałami szkoleniowymi.
Do uczestnictwa w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do Internetu, mikrofon / głośniki i wygodny fotel.
Platforma, na której odbywa się szkolenie jest dostępna przez przeglądarkę internetową. Dzień przed szkoleniem na podany adres e-mail zostanie przesłany link z dostępem do wirtualnego pokoju konferencyjnego. Należy w niego kliknąć, żeby przy jego pomocy móc połączyć się z trenerem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
Materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo mailowo.
Cena: 365 zł /osoba (zw. z Vat) Cena zawiera: udział 1 osoby w szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia
Zgłoszenia prosimy nadsyłać do 26 wrz 2022 - 15:00
Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem. Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.
W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.
Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail [javascript protected email address].
Prosimy wypełnić formularz
Wszystkie pola oznaczone gwiazdką * muszą być wypełnione.