SZKOLENIE STACJONARNE W RZESZOWIE JEST ZAPLANOWANE NA 22 LUTEGO 2023R.
Jak poprawnie sporządzić sprawozdanie wójta, burmistrza, prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi za 2022 rok – najważniejsze zagadnienia, weryfikacja sprawozdań przesłanych przez podmioty odbierające i zbierające odpady, sposób wypełniania sprawozdania.
Wypełnianie i składanie zbiorczego zestawienia o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu nimi przez Gminę.
1. Ogólne zasady sporządzania sprawozdań o odpadach komunalnych za pośrednictwem BDO, gospodarowanie odpadami komunalnymi, kwestie problemowe:
- Przypomnienie najważniejszych zagadnień i definicji dot. gospodarowania odpadami, w tym. m. in. obowiązująca od 1.01.2022 r. definicja odpadów komunalnych i nowa definicja odpadów budowlanych i rozbiórkowych.
- Uprawnienia użytkownika głównego i pośredniego, konieczność dołączania pełnomocnictwa.
- Dostęp dla jednostek administracji publicznej i służb kontrolnych, w tym możliwość podglądu ewidencji odpadów.
- Omówienie statusów sprawozdania.
- Terminy składania sprawozdań.
- Wysłanie i potwierdzenie złożenia sprawozdania za pośrednictwem BDO- jak postąpić, gdy podmiot twierdzi, ze złożył sprawozdanie a organ gminy nie znajduje sprawozdania w BDO.
2. Weryfikacja informacji zawartych w sprawozdaniach złożonych przez podmioty odbierające odpady, podmiot prowadzący PSZOK, podmioty zbierające frakcje odpadów komunalnych.
- Zakres danych podawanych w sprawozdaniu podmiotu odbierającego, odpady komunalne ulegające i nieulegające biodegradacji (znaczenie zapisów w KPOK, KEO i sprawozdaniu).
- Zakres danych podawanych w sprawozdaniach podmiotów, o których mowa w art. 9nb ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.
- Omówienie na przykładzie sprawozdania podmiotu odbierającego odpady, sprawozdania prowadzącego PSZOK oraz innych podmiotów zbierających odpady komunalne.
- Odpady magazynowane- jakie odpady wykazujemy w sprawozdaniu .
- Jak i gdzie powinny być uwzględnione w sprawozdaniu odpady wysortowane i przekazane do recyklingu.
- Nazwa i adres instalacji przetwarzania odpadów – na co zwracać uwagę (problemy z identyfikacją).
- Odpady przekazywane osobom fizycznym lub odzysk poza instalacjami.
- Dane przekazywane przez prowadzących Instalacje Komunalne -zapisy ustawowe, a informacje niezbędne do rzetelnego wypełnienia sprawozdania.
- Wezwanie do złożenia korekty sprawozdania przesłanego do gminy (termin, sposób komunikacji z podmiotem).
- Akceptacja sprawozdania/korekty sprawozdania złożonego do gminy.
- Wznowienie weryfikacji sprawozdania.
3. Sporządzanie rocznego sprawozdania wójta, burmistrza, prezydenta miasta z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi.
- Zakres podawanych informacji.
-Skąd pozyskać dane w przypadku gminy samodzielnie prowadzącej PSZOK.
- Pozostałości z przetwarzania odpadów komunalnych przekazane do składowania (191212 – podział na 2 frakcje- jakie ma znaczenie przy obliczaniu MOUBR i poziomu ograniczenia składowania odpadów ulegających biodegradacji ).
- Pozostałości z przetwarzania odpadów komunalnych przekazane do termicznego przetwarzania.
- Informacje o masie wytworzonych na terenie gminy odpadów komunalnych oraz odpadów powstałych z przetworzenia odpadów komunalnych, które zostały przekazane do składowania lub termicznego przekształcania, oraz informacje o stosunku masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.
4. Obliczanie wymaganych poziomów za 2022 r.
- Obliczanie poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (przykład obliczania). Kody odpadów uwzględniane przy obliczaniu poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych, możliwość uwzględnienia bioodpadów poddanych recyklingowi u źródła.
- Obliczanie poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania.
- Obliczanie poziomu składowania odpadów (po raz pierwszy przez podmiot odbierający odpady na podstawie indywidualnych umów z właścicielami nieruchomości niezamieszkałych) -zapis ustawowy a informacje w BDO.
5. Posiadanie wpisu w BDO i jego aktualizacja w przypadku gminy samodzielnie prowadzącej PSZOK– najważniejsze zagadnienia.
6. Zbiorcze zestawienie o wytwarzanych odpadach i gospodarowaniu nimi składane przez Gminę prowadzącą np. PSZOK (zakres sprawozdania, ogólne informacje, przykład wypełniania).