Szkolenie online - Skargi, wnioski, petycje w praktyce w 2023 r. - Sposób i tryb rozpatrywania skarg, wniosków i petycji oraz podejmowanie uchwał
Termin: 23 lut 2023
09:00-13:00
Miejsce: Szkolenie online
Cel:
przekazanie praktycznej wiedzy dotyczącej zagadnień prawnych związanych z postępowaniem skargowym, wnioskowym i petycjami, sposobu prowadzenia przez radnych postępowania. Wskażemy jak rozwiązywać „skargi trudne”, anonimy, bezzasadne, jak je uzasadniać, jakie prawa przysługują osobie na którą została złożona skarga. Obieg dokumentacji wewnątrz struktury jednostki związanej z załatwieniem skargi przez pion merytoryczny wraz z opracowaniem uzasadnienia i zawiadomienia o załatwieniu skargi i wniosku oraz wprowadzenia do rejestru, obowiązki wynikające z RODO. Wskażemy jak sporządzać roczne sprawozdanie ze skarg, wniosków oraz czy, i jak je publikować.
Adresaci:
Szkolenie skierowane jest do: radnych – zobowiązanych do przyjmowania mieszkańców w sprawie skarg, wniosków, petycji, członków komisji rady ds. skarg rozpatrujących skargi na wójta, prezydenta, kierowników samorządowych jednostek, pracowników administracji samorządowej urzędów i jednostek podległych. Do kierowników samorządowych jednostek organizacyjnych do których należy wykonywanie obowiązków związanych z przyjmowaniem skarg, rozpatrywaniem skarg, koordynowaniem spraw skargowych w urzędzie, prowadzeniem akt, sporządzaniem okresowych sprawozdań i informacji.
Prowadzący:
Praktyk w zakresie zarządzania i kontroli finansów publicznych w jednostkach samorządu terytorialnego oraz jednostkach podległych. Wpisana na listę Polskiego Instytutu Kontroli Wewnętrznej. Uprawnienia członka rad nadzorczych spółek Skarbu Państwa. Specjalista z zakresu prawa finansów publicznych oraz prawa samorządowego.
Program szkolenia
1. Podstawa prawna regulująca zagadnienie postępowania skargowego, wnioskowego i petycji.
2. Zmiany w postępowaniu dot. skarg, wniosków i petycji składnych przez obywateli.
3.Różnica pomiędzy skargą, wnioskiem i petycją (przykłady).
4. Zasady rozpatrywania skarg, wniosków i petycji mieszkańców składane do rady i rozpatrywane przez radę ;
• obligatoryjna komisja rady – komisja ds. skarg, wniosków, petycji mieszkańców,
• uprawnienia i obowiązki radnego w postępowaniu skargowo-wnioskowym,
• skarga „ na wójta, kierowników jednostek organizacyjnych i ich działalność ”,
• upublicznienie uchwały skargowej, a RODO (anonimizowanie).
5. Przyjmowania i rozpatrywania skarg - organizacja w strukturze urzędu i samorządowej jednostce organizacyjnej.
6. Działania organu niewłaściwego do rozpatrzenia skargi, wniosku.
10.Czy i jak rozpatrujemy skargi i wnioski przekazywane przez media oraz posłów i senatorów?
11.Tryb przyjmowania skarg i wniosków przez organ wykonawczy (wójta, burmistrza, prezydenta).
12. Tryb przyjmowania, rozpatrywania i rozstrzygania skarg i wniosków składanych do Rady;
• postępowanie dowodowe,
• tryb oraz terminy zawiadomienia o sposobie załatwienia skargi i wniosku ( zasadna, bezzasadna),
• gwarancje konstytucyjne skarżącego,
• ochrona i prawa oskarżonego.
13. Nadzór i kontrola nad postępowaniem skargowym i wnioskowym.
14.Petycje obywateli – organ właściwy i tryb postępowania.
15. Skargi i wnioski przekazywane przez redakcje prasowe, radiowe i telewizyjne.
16.Orzecznictwo – omówienie wybranych przykładów.
17. Przykłady nieprawidłowości.
18.Odpowiedzi na pytania uczestników.
Sposób realizacji szkoleń online:
Szkolenie jest realizowane w formie on-line. Uczestnik przebywa w swoim miejscu pracy/zamieszkania.
Trener prowadzi zajęcia „na żywo” – uczestnicy widzą go i słyszą, mogą zadawać pytania poprzez czat. Szkolący udostępnia swój ekran z materiałami szkoleniowymi.
Do uczestnictwa w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do Internetu, mikrofon / głośniki i wygodny fotel.
Platforma, na której odbywa się szkolenie jest dostępna przez przeglądarkę internetową. Dzień przed szkoleniem na podany adres e-mail zostanie przesłany link z dostępem do wirtualnego pokoju konferencyjnego. Należy w niego kliknąć, żeby przy jego pomocy móc połączyć się z trenerem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
Materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo mailowo.
Cena: 380 zł /osoba (zw. z Vat) Cena zawiera: udział 1 osoby w szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia
Zgłoszenia prosimy nadsyłać do 22 lut 2023 - 15:00
Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem. Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.
W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.
Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail [javascript protected email address].
Prosimy wypełnić formularz
Wszystkie pola oznaczone gwiazdką * muszą być wypełnione.