Szkolenie online - Wdrożenie procedury ochrony sygnalistów na gruncie projektowanych przepisów ustawy o sygnalistach z 6 kwietnia 2022 r.
Termin: 06 wrz 2022
09:00-13:00
Miejsce: Szkolenie online
Cel:
Uzyskanie wiedzy w zakresie prawidłowego wdrożenia procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń w ramach danej instytucji, ochrony sygnalistów. Zapoznanie się z poszczególnymi etapami wewnętrznego raportowania naruszeń. Dodatkowo każdy z uczestników szkolenia otrzyma kompleksowe materiały obejmujące schemat wdrożenia, przykładową procedurą i mechanizm prowadzenia postępowań wyjaśniających.
Adresaci:
Szkolenie jest zaadresowane do urzędników, pracowników jednostek samorządu terytorialnego, ich organów, spółek komunalnych, wszystkich osób odpowiedzialnych za wdrażanie i otrzymanie procedur organizacyjno – prawnych w jednostce.
Prowadzący:
radca prawny, praktyk od 10 lat zajmujący się kompleksową obsługą prawną podmiotów gospodarczych, wdrażaniem procedur sygnalizowania nieprawidłowości, przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz procedur antykorupcyjnych. Autorka wielu publikacji z zakresu prawa gospodarczego, cywilnego oraz compliance zarówno w języku polskim, jak i angielskim. Dysponuje ogromnym doświadczeniem praktycznym popartym rzetelną wiedzą naukową oraz umiejętnościami dydaktycznymi.
Program szkolenia
Informacje wprowadzające – prosty, tani i efektywny system w organizacji jest możliwy:
Wyjaśnienie kluczowych pojęć: sygnalista, whistleblowing, działania odwetowe, dobra wiara, kanały zgłoszeń, incydent.
Korzyści wynikające z whistleblowingu.
Sygnalista jako część systemu compliance - wytyczne CBA w zakresie tworzenia i wdrażania efektywnych programów zgodności (compliance) w sektorze publicznym.
Podstawa prawna: Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1937 z dnia 23 października 2019 r. w sprawie ochrony osób zgłaszających naruszenia prawa Unii oraz przyszła ustawa wdrażająca normy zawarte w Dyrektywie 2019/1937.
Postępy w polskiej ustawie o ochronie sygnalistów – ochrona sygnalistów na gruncie nowych przepisów.
Minimalne obwiązki wynikające z Dyrektywy 2019/1937 w kontekście sektora samorządowego
Cel Dyrektywy.
Zakres podmiotowy – jakich podmiotów dotyczą nowe regulacje?
Sygnalista w sektorze publicznym – specyfika (podległość służbowa, lojalność pracownicza, obawy przed stygmatyzacją, lokalne uwarunkowania).
Zakres przedmiotowy – jakie naruszenia mogą być raportowane?
Kanały dokonywania zgłoszeń: wewnętrzne, zewnętrzne oraz ujawnienie publiczne.
Sygnalista anonimowy – wyzwanie dla organizacji.
Procedura dokonywania zgłoszeń – wdrożenie „krok po kroku” – omówienie procedury i poszczególnych etapów postępowania wyjaśniającego:
Wewnętrzny kanał dokonywania zgłoszeń.:
Zalety i wady wewnętrznego raportowania (możliwość wykrycia nadużyć w zarodku, poufność, ochrona dobrego imienia organizacji, przystępność, anonimowość, biurokracja, powódź informacyjna, brak wyszkolonych kadr).
Podmioty zobowiązane do utworzenia kanałów dokonywania zgłoszeń.
Opracowanie i wdrożenie indywidualnej procedury dokonywania zgłoszeń
Szkolenia dla pracowników – zebranie oświadczeń o zapoznaniu się z procedurą.
Podmioty uprawnione do przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych: wyznaczona osoba, wyznaczony dział lub osoba trzecia.
Wypracowanie modelu przesyłania i odbierania zgłoszeń.
Gromadzenie i analizowanie dowodów – archiwizacja dokumentów.
Prowadzenie postępowania wyjaśniającego – specyfika wewnętrznych postępowań wyjaśniających.
Analiza zgłoszenia i plan działania (materiał dowodowy, dialog z sygnalistą, kontakt z zainteresowanymi, skład zespołu wyjaśniającego) .
Prowadzenie rozmów wyjaśniających – kluczowy etap postępowania.
Informacje zwrotne udzielane sygnaliście - terminy.
Wyciąganie konsekwencji i podejmowanie działań naprawczych.
Zgłoszenie organom ścigania.
Przygotowanie do kontroli funkcjonowania mechanizmu w organizacji.
Ochrona tożsamości sygnalisty.
Prowadzenie dokumentacji i rejestrów zgłoszeń.
Dokonanie zgłoszenia w drodze ujawnienia publicznego – szansa czy zagrożenie?
Środki ochrony sygnalisty:
Zakaz działań odwetowych wobec sygnalisty.
Środki ochrony przed działaniami odwetowymi.
Środki wsparcia sygnalisty.
Możliwość skorzystania z outsourcingu – zlecenie obsługi sygnalistów podmiotowi trzeciemu:
Czym jest outsourcing – funkcjonowanie w praktyce.
Zalety i wady platformy IT – jakie funkcjonalności powinny posiadać dostarczane rozwiązania informatyczne.
Doradca prawny i platforma IT – optymalne rozwiązanie dla większej organizacji.
Podsumowanie postępowania wyjaśniającego i czynności naprawczych.
Sposób realizacji szkoleń online:
Szkolenie jest realizowane w formie on-line. Uczestnik przebywa w swoim miejscu pracy/zamieszkania.
Trener prowadzi zajęcia „na żywo” – uczestnicy widzą go i słyszą, mogą zadawać pytania poprzez czat. Szkolący udostępnia swój ekran z materiałami szkoleniowymi.
Do uczestnictwa w szkoleniu wystarczy dostęp do urządzenia podłączonego do Internetu, mikrofon / głośniki i wygodny fotel.
Platforma, na której odbywa się szkolenie jest dostępna przez przeglądarkę internetową. Dzień przed szkoleniem na podany adres e-mail zostanie przesłany link z dostępem do wirtualnego pokoju konferencyjnego. Należy w niego kliknąć, żeby przy jego pomocy móc połączyć się z trenerem oraz innymi uczestnikami szkolenia.
Materiały szkoleniowe oraz zaświadczenie o ukończeniu szkolenia otrzymają Państwo mailowo.
Cena: 365 zł /osoba (zw. z Vat) Cena zawiera: udział 1 osoby w szkoleniu on-line, materiały szkoleniowe przekazane w wersji elektronicznej, certyfikat ukończenia szkolenia
Zgłoszenia prosimy nadsyłać do 05 wrz 2022 - 15:00
Płatności za szkolenie należy dokonać na podstawie otrzymanej faktury (przekazywanej w dniu szkolenia) w ciągu 7 dni przelewem. Nie wymagamy płatności przed szkoleniem.
W przypadku potwierdzenia lub odwołania szkolenia wszyscy uczestnicy zapisani na szkolenie zostaną o tym poinformowani drogą telefoniczną, najpóźniej na dzień przed szkoleniem.
W przypadku rezygnacji ze szkolenia w terminie krótszym niż 3 dni robocze przed datą jego rozpoczęcia, uczestnik będzie zobowiązany do pokrycia całości kosztów szkolenia.
Potrzebują Państwo pomocy lub bardziej szczegółowych informacji? Prosimy o kontakt pod nr. tel. +48 731 856 330 lub +48 534 520 202 lub e-mail [javascript protected email address].
Prosimy wypełnić formularz
Wszystkie pola oznaczone gwiazdką * muszą być wypełnione.